Archives

  • Volume 05; 2024 - Edição em fluxo contínuo
    Vol. 5 (2024)

    Apresentação da Revista Ibero-americana de Criatividade e Inovação - RECRIAI

    Prezados colegas, é com grande satisfação que hoje compartilhamos com vocês uma visão geral da Revista Ibero-americana de Criatividade e Inovação (RECRIAI) em seu quinto ano de publicações em "fluxo contínuo".

    Sobre a RECRIAI:

    A RECRIAI é uma revista científica dedicada à promoção e disseminação de estudos e pesquisas sobre criatividade e inovação no contexto ibero-americano. Desde sua criação, a revista tem como objetivo fornecer uma plataforma de alta qualidade para acadêmicos, pesquisadores e profissionais compartilharem suas investigações, experiências e reflexões sobre temas relacionados à criatividade e inovação.

    Quinto Ano em "Fluxo Contínuo":

    Ao completar seu quinto ano de publicações em "fluxo contínuo", a RECRIAI reafirma seu compromisso com a excelência acadêmica, a diversidade de perspectivas e a inovação no campo da criatividade e inovação. O formato de publicação em "fluxo contínuo" permite uma maior agilidade na divulgação dos artigos, garantindo que novos conhecimentos e descobertas sejam disponibilizados rapidamente para a comunidade científica.

    Destaque para Temas e Abordagens:

    Neste quinto ano, a RECRIAI continuou a explorar uma ampla gama de temas relacionados à criatividade e inovação, abrangendo áreas como psicologia, educação, negócios, tecnologia, artes e muito mais. Além disso, a revista tem buscado promover abordagens interdisciplinares e colaborativas, incentivando a integração de diferentes campos de estudo para uma compreensão mais abrangente e profunda da criatividade e inovação.

    Contribuição para a Comunidade Científica:

    A RECRIAI tem sido uma fonte valiosa de conhecimento e inspiração para acadêmicos, pesquisadores e profissionais interessados em explorar e promover a criatividade e a inovação em diversas áreas e contextos. As contribuições dos autores têm enriquecido o debate acadêmico e impulsionado o avanço do conhecimento nesses campos tão importantes para o desenvolvimento humano e social.

    Agradecimento:

    Por fim, gostaríamos de expressar nosso profundo agradecimento a todos os autores, revisores, editores e colaboradores que tornaram possível o sucesso da RECRIAI ao longo desses cinco anos. Seu comprometimento e dedicação são fundamentais para a qualidade e relevância da revista, e esperamos continuar a colaborar juntos em prol do avanço da criatividade e inovação em nossa região ibero-americana.

    Em nome da equipe editorial da RECRIAI, agradecemos a atenção e o apoio contínuo de todos vocês.

    Sergio Fernando Zavarize

    Editor-chefe 

    Solange Muglia Wechsler 

    Editora-adjunta 

  • Edição em fluxo contínuo - Vol 04, 2023
    Vol. 4 (2023)

    The Ibero-American Journal of Creativity and Innovation - RECRIAI, enters its fourth year of work and second year in the publication system in "continuous flow". In accordance with its objectives, it has been presenting valuable contributions to interested parties and scholars in the deepening and dissemination of scientific, academic, philosophical, and artistic knowledge, with an outstanding coverage in the various themes that comprise Creativity and Innovation. With the objective of disseminating its contents in a dynamic and multidisciplinary way, the journal has been consolidating itself in the spaces of Creativity and Innovation, as a source of research and of great interest on the part of professors, researchers, academics, and professionals from various parts of the country and different nationalities.

  • Special Edition: Imagens [im]possíveis - Creativity and innovation in Artistic Languages
    Vol. 4 No. 01 (2023)

    The present edition of the Revista Iberoamericana de Creativity and
    Innovation, a special issue, is dedicated to contemporary artistic creativity.
    It presents a set of representative images of an imaginary that can only be
    accessed through the confrontation between the viewing public and the works
    of art. These are images that do not occur in the phenomenal universe (our
    supposed sensible real). They happen from ideas that transform the materiality
    of the world – translating everything into a sign.
    In this way, we present the record of a powerful curatorial experience: the
    [im]possible images exhibition.
    In the arc of history, the Arts recognize multiple dimensions. From the divine to
    the everyday, from the figurative to the abstract, from manual to technological,
    from the real to the dream. Artists, for a long time, have been expressing
    themselves through creative images – revealing and subverting their visual
    contexts, presenting surprising versions of the nature, the human figure, and the
    objects.
    The universe of artistic languages [the universe of the imaginary] exposes
    difference in this way: the vanguard of culture.
    The [im]possible images exhibition took place virtually and linked to the
    thematic platform, paths to an (im)possible future, of the 3rd International

    Congress of Creativity and Innovation, promoted by the Brazilian Association of
    Creativity and Innovation (CRIABRASILIS) in partnership with the Centro
    Universitário Braz Cubas, with the aim of presenting an intriguing set of works
    of art produced by significant contemporary artists – from Brazil and Portugal.
    The creative set, now presented through Artistic Portfolios, contemplates
    different geographies, a diversity of generations, career stages and most
    importantly, unusual ways of seeing and interpreting the world, of conceiving
    and producing language.
    Our thanks to Guest Artists: Ana Romero, Angelo Dimitre, Carolina Vigna,
    Carol W, Dângela Nunes Abiorana, Franchini, Paula Tavares, Renan Reis,
    Teresa Almeida and Zé Marcos Carvalho.
    Their artistic actions mobilized and enhanced the thematic platform of the 3rd
    CICI. In addition to texts and through images, they offer us works of art idealized
    and produced through the cracks of the real – sensitive/sensorial,
    objective/subjective, material/immaterial... (im)possible.

    Marcos Rizolli and Regina Lara Silveira Mello
    Impossible Images Exhibition Curators and
    Organizers of this special issue of RECRIAI

  • Edição em Fluxo Contínuo - 2022
    Vol. 3 (2022)

    The Iberoamerican Journal of Creativity and Innovation (RECRIAI), following a model that has been used by most online journals, starts using the continuous flow publication system as of this year. This publication model has as its main characteristic the agility in the publication of articles. The article submission and evaluation system remain the same. The difference is in the way articles are made available to readers.
    In the old model, articles are only made available when the magazine closes an issue, that is, twice a year, normally in July and December. If an article was approved for publication in February, it would have to wait until the close of the next issue, that is, in July, for the author to have his article published. In the continuous flow model, there is no such need. Once the article has been approved in all the evaluation stages, it can be automatically made available on the journal's website, without having to wait for the edition to be closed.

  • Revista RECRIAI nº 04 - EDIÇÃO ESPECIAL: Desenvolvimento de Talentos e Criatividade
    Vol. 2 No. 04 (2021)

    Prezado leitor, prezada leitora,

    É com satisfação que lhes apresento o número 4 do volume 2 da revista RECRIAI. Trata-se de um número especial sobre Desenvolvimento de Talentos e Criatividade, organizado por mim, que conta com a contribuição de autores brasileiros, portugueses e espanhóis. São cinco artigos, sendo quatro relatos de pesquisa e um de experiência, além de duas resenhas de livros. Os temas abordados nos artigos dizem respeito à (a) avaliação de crenças sobre criatividade por parte de adolescentes mediante construção e validação de uma escala, (b) análise das representações cognitivas de estudantes da educação superior sobre altas habilidades intelectuais, (c) avaliação da proposta pedagógica de um programa de enriquecimento escolar denominado Escolinha de Criatividade, (d) análise de uma psicóloga escolar sobre sua experiência envolvendo a implementação de uma intervenção em habilidades sociais com estudantes superdotados, e (e) investigação das características pessoais de mulheres consideradas altamente criativas. As resenhas versam sobre dois livros: Psicología de la creatividad.  Perspectivas contemporâneas, publicado na Espanha, e A gestão da criatividade: Cultivando a criatividade nas organizações, publicado no Brasil. Os textos tratam de temas atuais que certamente despertarão a curiosidade e o interesse dos leitores e leitoras desta revista, inspirando e estimulando-o/as a pensarem e executarem novos projetos, pesquisas e práticas. Desde já, convido-o/as a embarcarem nesta jornada!

    Denise Fleith (Organizadora)

     

    Os Editores agradecem a pesquisadora Denise Fleith pela organização desta Edição Especial!

    Como "artigo em destaque" esta edição inclui também: "Creative Potential Measure for Organizations: Instrument Construction and Content Validity Evidences", o qual apresenta uma escala desenvolvida com a finalidade de avaliar as características da criatividade no contexto organizacional.

    Sergio Fernando Zavarize - Editor-chefe

    Solange M. Wechsler - Co-editora

     

  • Revista RECRIAI nº 03
    Vol. 2 No. 03 (2021)

    Result of a wide debate on scientific knowledge by researchers, professionals and teachers, Revista RECRIAI, in view of its third edition, comes to contribute with a proposal on creativity in different contexts. Scientific knowledge is favored essentially by the actors of a scientific community, that is, researchers, teachers, students and professionals, the result of the relationships established by them, between accumulated knowledge and the production of new knowledge. In this sense, this edition aims to disseminate studies and methods aimed at guaranteeing the progress of science and society in the scope of creativity and innovation. We wish you all a great reading! Prof. Dr. Sergio Fernando Zavarize.

  • Recriai nº 2

    Revista RECRIAI nº 02 - Edição Especial
    Vol. 1 No. 02 (2020)

    This issue of the magazine consists of five articles that focus on the themes of creativity and high skills / giftedness. Two of the studies focus specifically on the theme of creativity. The contribution of Bezerra, Roama-Alves and Azoni focuses on the relationship between creativity and reading, investigated through a literature review and the second study, authored by Nakano, Fusaro and Batagin present the path of creativity research, through national and international literature review.

    In the second focus, creativity is investigated within the context of high skills / giftedness, in three studies. Piske's article discusses the importance of creativity in the education of the gifted, the factors that inhibit this potential and the educational strategies for its development. Rondini's article presents the analysis of creative-productive giftedness in an artist, recognizing the importance that certain mentors exercised for the manifestation of his talent. Finally, the study by Reis, Capellini and Brondino sought to investigate the effectiveness of two self-assessment instruments, one for assessing high skills / giftedness and the other for creativity, as tools to be considered within a broader evaluation process.

    It is hoped that the reading of the texts can broaden, to the reader, the understanding of creativity as a comprehensive, complex and, increasingly relevant construct in the most different contexts.

    Tatiana de Cássia Nakano

  • Capa_1

    Journal RECRIAI n. 01
    Vol. 1 No. 01 (2020)

    First Edition of the Iberoamerican Journal of Creativity and Innovation.